זכויות נוספות לקשישים מטעם הקרן לרווחת ניצולי שואה

בישראל חיים כ- 200,000 ניצולי שואה (בהגדרה רחבה) וממחקר שנעשה לאחרונה במכבי שירותי בריאות עולה כי תוחלת החיים של ניצולי השואה גבוה יותר בממוצע בכ- 7 שנים מתוחלת החיים של ילידי הארץ, בני גילם. אך יחד עם זאת, ניצולי השואה סובלים מתחלואה גבוהה יותר, בין השאר ממחלות כגון: יתר ללחץ דם, השמנת יתר, סוכרת, מחלות ריאה, מחלות לב, דמנציה, מחלות כליה כרוניות ועוד.

בשנת 1991 נוסדה הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל (ע.ר) אשר מטרתה לסייע לקשישים ניצולי ונרדפי השואה ולשפר את איכות חייהם בעת זקנתם.

 

מטפלת בודקת לקשישה סוכר

השירותים אותם מעניקה קרן ניצולי שואה

הקרן לרווחת ניצולי שואה מספקת רשת רחבה של תמיכה פרטנית לרבות:

  • תוספת שעות סיעוד – תוספת של 9 שעות סיעוד שבועיות לניצולי שואה, זכאי גמלת סיעוד של המוסד לביטוח לאומי, לניצולים החיים בביתם. לאחרונה חלו שינויים שבאו להקל עת הזכאים לקבל את התוספת של 9 השעות. מאפריל האחרון אין צורך להגיש טפסי בקשה לקרן, אלא הקרן מקבלת מידע ישירות מהמוסד לביטוח לאומי והיא זו שפונה לחברת הסיעוד ומעדכנת אותה בדבר התוספת. חשוב לבדוק האם התיקון הזה שאושר כבר מיושם או שבפועל עדיין צריך להגיש טפסים.
  • קבלת גמלה בכסף – ניצולי שואה המקבלים גמלת סיעוד בכסף יקבלו גם את תוספת 9 שעות הסיעוד כגמלה בכסף.
  • שעות סיעוד ביתי לאחר אשפוז – ניצולי שואה לאחר אשפוז אשר זקוקים לסיוע יומיומי זכאים ל- 50 שעות סיעוד למשך חודשיים. זכאות זו תקפה לניצולים אשר מקבלים קצבה בגין נרדפותם או מענק שנתי ממשרד האוצר והם עומדים במבחן הכנסה (כרגע שהכנסתם אינה עולה על כ- 9,500 ₪ בחודש, לא כולל קצבאות בגין הנרדפות). קריטריון נוסף לקבלת ההטבה הינו שהניצול אינו זכאי לגמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי. ניצול אשר זקוק לעזרה זו צריך להגיש בקשה בזמן האשפוז באמצעות העובד הסוציאלי של בית החולים.
  • סול”ם בקהילה – תוכנית זו מיועדת לניצולים החיים בביתם ונמצאים במצב של חולי ומשבר אך אינם מאושפזים בבית חולים. ניצולים אלו זכאים ל- 50 שעות סיעוד למשך חודשיים, כאשר מטרת התוכנית היא למנוע אשפוזים והתדרדרות תפקודית במצב שעשויה להוביל לאשפוז אול למעבר למסגרת מוסדית. כדי לקבל הטבה זו יש לפנות דרך העובד הסוציאלי של קופת החולים.
  • טיפול סוציאלי פרטני – הטיפול הפרטני ניתן לניצולים אשר חסרות להם מערכות תמיכה פורמאליות או בלתי פורמאליות ולניצולים אשר מתקשים בתפקודם במגוון תחומים ויש צורך בהתערבות של יותר מאדם אחד, למשל: ניצולים אשר נמצאים במצוקה כלכלית או נפשית, ניצולים אשר אינם מסוגלים למצות את זכויותיהם בשל מצב רפואי-תפקודי ירוד וניצולים אשר זקוקים פתרון מידי של מגורים.
  • הנגשה והתאמה סיעודית (פרויקט חיים בכבוד) – הקרן מעניקה סיוע בתיקונים שונים בבית עבור הנגשה סיעודית, כגון: התקנת אביזרי בטיחות, התאמת המקלחת ועוד. לצורך קבלת הסיוע הזה יש צורך הגשת טפסים, נדרש לעמוד במבחן הכנסה כמתואר לעיל.
  • משקפי ראייה ללא עלות – הקרן מעניקה משקפי ראייה לאחר בדיקה והתאמה מקצועית על ידי אופטימטריסט וללא עלות מצד הניצול. יש לעמוד במבחן הכנסה במפורט לעיל וכן למלא טופס בקשה.
  • חיבור ניצולי השואה לטכנולוגיה – הקרן פועלת בשני מישורים, האחד מתן מחשב לבית הניצולים והשני באמצעות מערך מתנדבים אשר מלמדים את הניצולים להשתמש במחשב.

חשוב לדעת כי הגדרת ניצול שואה לצורך קבלת עזרה מהקרן לרווחת ניצולי שואה הינה רחבה כך שאוכלוסייה גדולה יכולה להיות זכאית להטבות הללו. ההגדרה מתייחסת לא רק למי שהיה בגטאות, מחנות ריכוז או במסתור אלא גם מי שסבל מרדיפות הנאצים בגרמניה ובארצות שנכבשו על ידה, כולל רומניה, טוניס ועוד. בנוסף נכללים גם אנשים אשר ברחו מגרמניה, אוסטריה ומיתר הארצות עד ה- 8.5.1945.

חברתנו א.מ. מתן עובדת בשיתוף עם הקרן ומעניקה מגוון שירותים לרבות: טיפול סיעודי, עזרה סיעודית לאחר אשפוז ובעת החזרה הביתה ועוד. צרו איתנו קשר: siud@am-matan.co.il