טיפים לשמירה על הכסף של בני גיל הזהב

כשההורים שלנו מזדקנים, אנחנו “פתאום” שמים לב לכתבות הקשורות לתהליך ההזדקנות, לפעילויות לבני/ות גיל הזהב, לקשיים, לפתרונות הטיפול וגם, לצערנו, לניצול הקשישים, אשר נעשה הן על ידי חברות (בעיקר באמצעות טלמרקטינג) והן על ידי המטפלים/ות של הקשישים, אשר מנצלים את מצוקתם ובדידותם, ובצורה מתוחכמת גונבים מהם כספים רבים.

לאחרונה התפרסמה כתבה נרחבת ב-YNET אשר הביאה לקוראים מס’ סיפורי ניצול קשישים על ידי המטפלים שלהם. הסיפורים מובאים מפי בני המשפחה.

בעקבות פרסום הכתבה, אנו רואים לנכון לשתף אתכם בטיפים שיעזרו לשמור על הוריכם מפני ניצול וגניבה.

טיפים לשמירה על הכסף אל מול חברות מסחריות

לצערנו גם בתקופת הקורונה בה הקשישים יותר סגורים בבתיהם ופחות פוגשים את בני משפחתם ממשיכות חברות מסוימות לנצל זאת ולהציע ממרכולתם, בין אם בצורה חוקית או לא. אנו יכולים לסייע להורינו להישמר מפני אותן הצעות, על ידי שמירה על הכללים שלהלן:

  • לענות רק לשיחות מזוהות – המלצה שלנו היא להנחות את ההורים לענות רק לשיחות טלפוניות מזוהות. לא מזהים את השיחה – שלא יענו.
  • לבקש שיתקשרו לאחד הילדים – במידה ובכל זאת ענו ההורים לשיחת טלפון לא מזוהה, ברגע שמציעים להם משהו או מבקשים מהם פרטים אישיים, לבקש מההורים שיפנו את השיחה לאחד הילדים שלהם, או שיעלו לשיחת ועידה את אחד הילדים.
  • לעולם לא לתת פרטים אישיים בטלפון – רק אם ההורים מזהים את השיחה ואת הדובר הם יכולים לענות על שאלות. מעבר לכך – לא למסור שום פרט אישי.
  • לא לחתום על הוראות קבע – המלצה שלנו היא להנחות את ההורים לא לחתום על שום הוראת קבע ללא ידיעה ומעורבות שלכם. בדקו כל הוראת קבע שההורים שלכם מעוניינים לבצע – עבור מה התשלום? מה הם מקבלים? האם הם באמת צריכים את זה?
  • לא לשדרג שום שירות שהם מקבלים – לעיתים חברות אשר מספקות שירות להוריכם יציעו שדרוגים כאלה ואחרים בתוספת תשלום. המלצה שלנו היא להנחות את ההורים לא להסכים לשום שדרוג ללא ידיעה ומעורבות שלכם, גם אם מנסים להלחיץ אותם שזו הזדמנות חד פעמית רק לעכשיו… שיבקשו להעלות אתכם על הקו, שיבקשו שיחזרו אליהם במועד מאוחר יותר. ואתם – הילדים, תפנו זמן לבדוק את מה שההורים מבקשים, תבדקו האם הם צריכים את השדרוג, האם הוא משתלם וכו’. שמרו על ההורים שלכם!

טיפים לשמירה מפני ניצול של המטפל

כאשר הוריכם מחזיקים מטפל/ת בין אם למשך מס’ שעות ביום ובין אם מטפלת סיעודית עם לינה, המפתח לשמירה על הוריכם מפני ניצול היא הבקרה והפיקוח שלכם. אנו ממליצים שתנקטו בצעדים הבאים:

  • בדיקת היסטורית המטפל – חשוב לבדוק את היסטוריית המטפל. לדבר עם משפחות קודמות בהן הוא טיפל, אם אפשר רצוי לדבר הן עם המטופל והן עם בני משפחתו. אם המטפל נמצא רק מס’ שעות ביום, סביר להניח שהוא עובד בבתים נוספים, תבקשו את פרטי המשפחות האחרות ותהיו איתם בקשר לאורך כל התקופה.
  • תאום ציפיות עם המטפל – כשאתם יושבים לראשונה עם המטפל חשוב להבהיר לו מההתחלה שאתם אלה שמטפלים בענייני הכספים של הוריכם. תבהירו לו שלא יציע עזרה להוריכם בנושא ושלא יעזור להם גם אם הם מבקשים. תקבעו איתו שעל כל בקשה של ההורים לעזרה ממנו בדברים הקשורים לכסף, שיתקשר אליכם. תציינו בפניו שאתם בבקרה שוטפת על המצב הכספי של ההורים.
  • נהלי עבודה – במידה ואתם מעסיקים את המטפל דרך חברת סיעוד, תבקשו לדעת מה נהלי העבודה שלהם, שמהטפלים מחויבים אליהם. תבדקו גם כיצד הם דואגים שכל המטפלים מכירים את הנהלים ועובדים על פיהם. אתם יכולים לשאול למשל כל כמה זמן הם מבצעים רענון הנהלים בקרב המטפלים, כיצד הם מבצעים את הרענון ומי מבצע זאת.
  • כסף מזומן – לא להחזיק כסף מזומן בבית, בטח לא בסכומים גבוהים. הקפידו להפקיד עבור הוריכם את הכסף לחשבון הבנק. כשההורים צריכים למשוך כסף מהבנק, שיעשו זאת ללא נוכחות המטפל/ת. במידה והם אינם יכולים באופן עצמאי- לכו איתם, או שתוציאו עבורם.
  • סיסמא לכרטיס האשראי – לא לשמור בבית ההורים את הסיסמא לכרטיס האשראי שלהם למשיכת מזומנים. תשמרו זאת אצלכם. ובמידת הצורך תמשכו עבורם כסף, רק במידת הנדרש למס’ ימים.
  • מפתח לבית – לעיתים, בשל הנסיבות, זה הכרח המציאות לתת למטפל מפתח לבית. במצב כזה, תדאגו שהצילינדר בבית ההורים הוא כזה שלא ניתן לשכפל ללא כרטיס. את הכרטיס תשמרו אצלכם ולא בבית ההורים. במידה וניתן, אל תתנו למטפל מפתח לבית.
  • מצלמות – תתקינו מצלמות בבית, כולל שמע, כדי שתמיד תוכלו לראות מה עושים המטפלים/ות. הקפידו להסתכל במצלמות באופן תדיר.
  • חשבונות בנק וכרטיסי אשראי – בדקו את חשבונות הבנק וחיובי כרטיסי האשראי באופן תדיר כדי לעלות על חריגות במשיכות מזומנים ובחיובים.

תמונה של קשישה עם בן משפחה יושבים על ספה

  • ביקורים – תבואו לביקורי פתע בבית הוריכם, בלי להודיע מראש.
  • נאמן לכספים – במידת הצורך תמנו נאמן לכספי הוריכם. זה יכול להיות קרוב משפחה שאתם סומכים עליו ו/או עו”ד נאמן בתשלום, זה שווה את ההשקעה הכספית בכך.
  • שמרו על עיניים פקוחות – תהיו עירניים לשינויים אצל הוריכם ו/או אצל המטפל. כל שינוי קל בהתנהגות, אי דיוקים או שקרים מהווים נורה אדומה.
  • אל תאפשרו למטפלים להפוך לבני בית בבית הוריכם – אם המטפל מתחיל לערב בחיי הוריכם את משפחתו, זוהי נורה אדומה, אל תתעלמו ממנה.
  • קשר רציף – שמרו על קשר רציף ותדיר בחיי הוריכם, אל תהפכו את המטפל לתחליף משפחה- הוא לא! אתם הילדים שלהם, תדאגו להם כפי שהם דאגו לכם.
  • נורות אדומות – במידה וזיהיתם משהו חריג, או שאתם חושדים, אל תאשימו ישר את המטפל, תחקרו ותבדקו לעומק. חבל להרוס קשר טוב עם המטפל על בסיס הנחות בלבד. מניסיון שלנו בעבודה עם בני הגיל השלישי, פעמים רבות החפץ / הכסף החסר נמצא במקום אחר והקשיש שכח מכך. במידה ומצאתם הוכחות לפעילות ניצול כלכלי שמרו ואספו אותן בחשאי. לאחר מכן תפנו לעו”ד לתכנון המהלך הבא. יחד איתו תפנו למשטרה לפתיחת תיק פלילי.