מטפל לקשישים זה לא בדיוק מה שחשבנו

האם אתם מתחבטים בשאלה מתי לשכור להורים שלכם מישהו לעזר? מתי יש צורך בטיפול בקשישים? עד לאחרונה חשבתי שלהביא מטפל לקשישים זה רק כשהקשיש נהיה סיעודי – כשהוא מתקשה בביצוע פעולות יום-יומיות פשוטות. כיום, לאחר מספר מקרים משפחתיים אני מתחילה להבין שניתן לשכור עזרה בכל מיני מצבים עליהם לא חשבתי.

בפעם הראשונה שיקיר קרוב נכנס לניתוח, חילקנו בינינו משמרות – מי נשאר איתו בבית החולים, מי ביום ומי בלילה. בפעם השניה כשיקיר אחר נכנס לאשפוז קצר בבית החולים כבר לקחנו עזרה ללילה – מטפל לקשישים שנשאר איתו כל הלילה עד הבוקר וכך אנחנו יכולנו לחלק בינינו רק את הימים.

מטפלת שמסייעת לאישה קשישה לשתות כוס מים

ישנם מצבים נוספים בהם ניתן להיעזר במטפל לקשישים:

  • כאשר ההורה מרגיש בודד במהלך שעות היום בבית ואנחנו הילדים נמצאים בעבודה. לעיתים, למרות שההורה משתתף במגוון פעילויות שמאורגנות בעיר שלו, זה עדיין לא מספיק ולא ממלא את כל הימים. במצב כזה ניתן להביא עזרה בכסף של מטפל שמגיע לבית הורינו, מבלה איתם ועוד.
  • גם כשההורה שלנו פעיל ומתפקד כרגיל אך מתחילה ירידה בזכרון אשר מביאה לתסכול גובר, זה משפיע על המצב הבריאותי שלו בכללותו. חרדה מביאה לירידה בזכרון וירידה בזכרון מייצרת חרדה, זהו מעגל אכזרי שצריך לפרק. במקרים כאלה כדאי לבדוק ולמפות איזה מצבים מפעילים מצב של חרדה כתוצאה מהזכרון הדועך ושם כדאי לתת עזרה. לדוגמה, כאשר אנו מזהים שהליכה לסופר מתסכלת את הקשיש כי הוא שוכח כל פעם משהו אחר, אפשר לבקש ממטפל לקשישים ללכת עם ההורה לקניות, לעזור לו להתארגן עם רשימת הקניות ולעזור לו בקניות בפועל. כך הקשיש לא שוכח לקנות את כל מה שהוא צריך ולא נוצר מצב בו הוא מתוסכל כי כשהוא חוזר הביתה הוא מגלה ששכח לרכוש מס’ מוצרים ועליו לחזור לחנות.
  • כאשר מטלות הבית הופכות להיות קשות – לבשל, לנקות. גם במצבים אלו ניתן להביא מטפל לקשישים אשר יסייע במטלות הללו.

העזרה שמביאים יכולה להיות לזמן מוגבל ולא חייבת להיות קבועה, אך הרבה פעמים אנחנו מבטלים את המחשבה על העסקת מטפל לקשישים בשל חישוב כלכלי. כשאנו באים לחשב האם משתלם לשכור עזרה להורים, עלינו להסתכל על התמונה הכוללת. בהתחלה נבחן את עלות העזרה להורים בכסף לעומת עלות שעת עבודה שלנו שאנו נפסיד בטיפול בהם. בנוסף לחישוב הכלכלי, אני ממליצה לשקול את התועלת להורים מעזרה כזו – האם זה מוריד את רמות התסכול, הבדידות והחרדה? האם זה יעניק להם טיפול טוב יותר ממה שיקבלו כאשר לא יהיה איתם מלווה בלילה בבית החולים?

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.