חוק סיעוד טפסים – מה צריך להגיש?

קבלת גמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי מתחילה, איך לא?!, בהגשת טפסים לביטוח לאומי.

רגע לפני שאנחנו צוללים ועושים סדר בטפסים והמסמכים שצריך להגיש, חשוב לדעת כי זכאי לקבל גמלת סיעוד צריך להיות קודם כל אדם בגיל פרישה אשר זקוק לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות כגון: התלבשות, רחצה ועוד או זקוק להשגחה. כמובן שישנם תנאים נוספים בהם צריך לעמוד על מנת להיות זכאים לגמלה.

מי יכול להגיש את התביעה?

את התביעה יכול להגיש המבוטח, או אדם אחר המייצג אותו, כגון: בן משפחה, אפוטרופוס, עובד סוציאלי או אח/ות.

כאשר מדובר בקשישים בני 90 ומעלה אשר מעוניינים שאת התפקוד שלהם יבדוק רופא גריאטר במקום מעריך שמגיע לביתם, עליהם לפנות לרופא לפני הגשת התביעה.

שני מבוגרים יושבים על הספה עם ניירות ביד

חוק סיעוד טפסים – איזה טפסים צריך להגיש?

  1. הטופס הראשי – תביעה לגמלת סיעוד – חשוב לשים לב כי אם הקשיש מתגורר בבית אבות או במוסד, הוא לא יקבל בשלב זה גמלת סיעוד, למעט מי שחי בדיור מוגן או במחלקת עצמאיים.
  2. במידה והקשיש מאושפז בבית חולים ניתן להגיש תביעה באמצעות העובד הסוציאלי בבית החולים במסגרת “מחלקה ראשונה”. מחלקה ראשונה היא שירות שמפעיל המוסד לביטוח לאומי ביחד עם בתי החולים על מנת לאפשר לחולים סיעודיים המאושפזים בבית החולים להגיש תביעה לגמלת סיעוד באמצעות העובד הסוציאלי של בית החולים וישירות לביטוח הלאומי.
  3. מסמכים רפואיים עדכניים הכוללים תמצית של התיק הרפואי, אבחנות, טיפולים ותרופות, או סיכום אשפוז אם התקיים בשלושת החודשים האחרונים.
  4. אישורי הכנסות של הקשיש ושל בן/בת הזוג עבור 3 חודשים מתוך ה- 4 האחרונים לפני הגשת התביעה.
  5. ייפוי כוח – אם מגיש התביעה והחתום עליה הוא האפוטרופוס ולא המבוטח עצמו. יש להגיש גם העתק מצו האפוטרופסות.
  6. תעודת עיוור – אם מדובר במבוטח עיוור.

כיצד מגישים את הטפסים?

  • ניתן למלא ולהגיש טופס תביעה מקוון דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי.
  • ניתן למלא את הטופס באופן ידני ולהגישו בצירוף כל המסמכים הנוספים דרך האתר של ביטוח לאומי – שליחת מסמכים ישירות לפקיד.
  • שליחת המסמכים בדואר, בפקס או באמצעות תיבת השירות מחוץ לסניף הביטוח הלאומי, לפי מקום מגורים. חשוב לבדוק לאיזה סניף שייך המבוטח.

הגשתי את הטפסים, מה הלאה?

במידה והמבוטח עונה על כל סעיפי הזכאות (פירוט ניתן לקרוא במאמר “חוק סיעוד זכאות“), התביעה תיבדק בהתאם למסמכים הרפואיים ואז מעריך תפקוד מטעם המוסד לביטוח לאומי יתאם עם המבוטח ביקור בית על מנת לבדוק את יכולת התפקוד של המבוטח בסביבת מגוריו.

כדאי לדעת, לא בכל מקרה יגיע מעריך הביתה. לעיתים יסתפק המוסד לביטוח לאומי בכל המסמכים הרפואיים שהמבוטח צירף לתביעה. או שיסתפק במסמכים הרפואיים יחד עם שיחה טלפונית של המעריך עם המבוטח.

רק במקרים בהם לא ניתן לבדוק את התפקוד באמצעות המסמכים הרפואיים שהוגשו ובאמצעות שיחת טלפון, ייערך ביקור בבית הקשיש המבוטח.

בנוסף, כאמור לעיל, קשיש מעל גיל 90 יכול לבחור להיבדק על ידי רופא גריאטר, במסגרת עבודתו בבית חולים או במרפאה ציבורית, כתחליף למעריך של הביטוח הלאומי. הרופא הגריאטר צריך למלא את נספח ב’ בטופס התביעה והמבוטח צריך להגיש זאת יחד עם התביעה. הבדיקה של הרופא הגריאטר ומילוי הטופס אינם כרוכים בתשלום.

ניתן לעקוב אחר התקדמות התביעה באמצעות האזור האישי באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי (יש צורך התהליך הזדהות וקבלת סיסמה), או באמצעות המוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי – 2637*.

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.