מה המשמעות של טיפול בקשישים בבית פרטי?

משבר הקורונה אילץ קשישים רבים להישאר בביתם שכן הם אוכלוסיה בסיכון. בהתחלה חשבנו שמדובר בעניין של שבועות אבל ככל שהחודשים עוברים אנו מבינים שהקורונה כאן כדי להישאר, לפחות בשנה הקרובה.

עם משבר הקורונה עלה לשיח היומי נושא של דיור מוגן או בתי אבות שכן ראינו בתחילת הדרך התפרצויות של הנגיף במקומות אלה. כיום, מס’ חודשים אל תוך המשבר בתי האבות והדיור המוגן למדו כיצד להתנהל ולשמור על בריאותם של הדיירים. אך יש לזה מחיר – הביקורים של בני המשפחה הם מצומצמים ועדיין הסבירות להתפרצות של קורונה בדיור ממוגן או בית אבות, גבוהה יותר לעומת אם הקשישים היו נשארים בביתם.

בחודשי המשבר הראשונים ובעיקר בסגרים ראינו את היתרונות של מגורים בבית פרטי עם גינה. לא רק בקרב אוכלוסיית גיל הזהב אלא גם בקרב משפחות עם ילדים. משפחות אלו נהנו מיציאה לגינה לנשום אוויר, לעבוד בגינה, לשבת לאכול בחצר וכו’.

סבתא ונחדה יושבות בגינה ומשקות עציצים

כיצד השפיעה הקורונה על בני גיל הזהב?

ראשית – בני גיל הזהב נחשבים אוכלוסיה בסיכון ועל כן הם רובם נשארים ספונים בביתם גם כשהסגרים נגמרים או נפתחים חלקית, כדי להגן על עצמם. עדיף לאוכלוסיית הקשישים לא לצאת למקומות הומים ולהישאר במסגרת הביתית שלהם.

שנית – כל מסגרות הפעילות לקשישים הופסקו. אמנם יש עיריות אשר יוזמות פעילות לקשישים, אבל לרוב מדובר בפעילות בזום, בפעילות במסגרת הביתית בלי לצאת מהבית.

כאמור, קשישים שגרים בבית פרטי עם גינה יכולים לפחות להנות מיציאה לגינה שלהם, לשאוף אוויר צח ולצאת מ-4 הקירות שלהם.

אך מנגד – בית פרטי עם גינה לא פשוט לתחזק וזה יכול להיות עניין מורכב.

עד כמה מורכב הטיפול בקשישים בבית פרטי?

קבלת החלטה האם הקשיש יישאר בביתו או יעבור למסגרת של דיור מוגן או בית אבות היא החלטה מורכבת, על אחת כמה וכמה במקרה שמדובר על חיים בבית פרטי עם גינה לעומת חיים בדירה בבניין מגורים ועוד יותר בעידן הקורונה, שהגינה הופכת להיות משמעותית הרבה יותר. רגע לפני שמקבלים החלטה האם כדאי לקשיש להשאר בביתו הפרטי כדאי להתייחס למגוון אלמנטים הקשורים לחיים בבית פרטי עם גינה ולטיפול בקשישים בבית פרטי:

  • תחזוקה – עד כמה מורכבת התחזוקה של הבית והגינה? האם אפשר להביא עזרה?
  • ניידות ונגישות בדירה –
    • האם מדובר בבית קומה אחת או שתיים, האם יש מדרגות בבית, או בגינה?
    • עד כמה הקשיש מתקשה עם מדרגות? אולי התקנת מעקה אחיזה יספק מענה לקשיש?
    • אם יש צפי שהקשיש יצטרך להתנייד בכיסא גלגלים – האם הבית יתאים? האם אפשר להרחיב את חדר השירותים והמקלחת (אם יש בקומה הראשונה).
    • האם ניתן לבצע התאמות נגישות? כגון – מעקה אחיזה למדרגות, מעלית כיסא למדרגות, או התקנת רמפה ועוד.
  • מיקום חדר השינה –
    • היכן ממוקם החדר של הקשיש? אם בקומה השנייה – עד מתי הוא יוכל להישאר לחיות בקומה השנייה – לטפס מדרגות כמה פעמים ביום…
    • אם צריך להעביר את הקשיש לקומה הראשונה – האם יש לאן? האם יש חדר או שזה רק סלון ומטבח?
  • נוחות – האם יש בקומה הראשונה חדר שירותים ומקלחת?
  • עלויות – מה המשמעות הכספית של להישאר בבית פרטי? עלויות גנן, עלויות התאמת הבית וכו’
  • החלופה האפשרית – האם יש היצע של דירות גן בדיור מוגן? האם הקשיש ישקול מעבר לדירה רגילה ויוותר על הגינה?

 

 

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.