מתי נדרש טיפול בקשישים לא סיעודי ומתי טיפול סיעודי?

מיהו אדם סיעודי?

אדם סיעודי הינו אדם שמצבו הבריאותי והתפקודי ירוד כתוצאה ממחלה כרונית, ליקוי גופני או ליקוי מנטלי קבועים. בנוסף, צריכים להתקיים אחד או יותר מהמצבים הבאים:

  • האדם מרותק למיטה או לכיסא גלגלים.
  • אין לאדם שליטה על הסוגרים.
  • האדם מתקשה בהליכה.
  • האדם נזקק לסיוע ברוב הפעולות היומיומיות כגון קימה, שכיבה, לבישה ופשיטת בגדים, רחצה, אכילה ושתייה.
  • גם חולה תשוש נפש הזקוק להשגחה (כגון: חולה אלצהיימר) נחשב לאדם סיעודי.

כשמדברים על אנשים סיעודיים הם לא בהכרח קשישים אך הם חלק נכבד מהאנשים אשר זקוקים לטיפול סיעודי.

אדם סיעודי זקוק לעזרה צמודה, לפעמים אמנם רק למס’ שעות ביום אך לעיתים לעזרה נרחבת יותר וכשמדברים על קשישים, העזרה מסופקת לרוב על ידי מטפלים זרים לקשישים אשר נמצאים בבית הקשיש סביב השעון למעט יום חופש אחד בשבוע.

יחד עם זאת ישנם קשישים אשר אינם סיעודיים אך זקוקים לעזרה. למשל: זקוקים לליווי לבדיקות רפואיות, זקוקים לסיוע בתחזוקת הבית, בישולים ועוד.

מתי יזדקק אדם לטיפול לא סיעודי?

איש מבוגר והמטפלת שלו מסתכלים אחד על השני ומחזיקים יד

כשהורינו מזדקנים הם הרבה פעמים יזדקקו לעזרה וסיוע. טיפול בהורינו הקשישים יכול להיות לא פשוט עבור בני המשפחה, הן בשל העובדה שיש להם משפחה משלהם שהם צריכים לדאוג לה, עבודה וכו’. גם רגשית, הטיפול בהורים המזדקנים הוא מורכב וחושף אותנו לחרדות ולנקיפות מצפון שאנו לא מספיק עושים בשביל הורינו. כאשר אנו באים לסייע להורינו ואנו נחשפים להתדרדרות שלהם בין אם פיסית ובין אם קוגניטיבית זה מאוד קשה עבורנו. אותן דמויות שגידלו אותנו וחינכו אותנו, דמויות “הכל יכול”, לפתע זקוקות לעזרה שלנו. כל זה מכניס אותנו כאמור למקום רגשי מורכב ומפריע לנו להיות אובייקטיביים מבחינת הטיפול לו הם זקוקים.

במקרים כאלו בהם מבינים כי הורינו זקוקים לעזרה, רצוי הן עבורנו והן עבורם לשכור עזרה מקצועית לטיפול בהם במקום שאנחנו נמלא את החלל.

אנשים עם מוגבלות, זקנים, ילדים על הרצף האוטיסטי, ילדים עם מוגבלות ו/או נכות, משפחות אשר העובד הסוציאלי חושב שהן זקוקות לסיוע.

אילו שירותים אפשר לקבל עבור הורינו?

בטיפול בהורים מזדקנים כל מקרה נבחן לגופו ויחד עם חברה הסיעוד מחליטים אילו שירותים נדרשים עבור הורינו. מהניסיון שלנו השירותים העיקריים הנדרשים הם:

  • הסעה וליווי לבדיקות רפואיות – אנשים קשישים זקוקים למגוון רחב של בדיקות רפואיות וביקורים אצל הרופאים. לא תמיד חברי/בני המשפחה יכולים להתלוות להוריהם אך הם עדיין מבינים את החשיבות של מלווה. המטפלת אשר נמצאת מס’ שעות ביום בבית המטופל יכולה לסייע בהסעה ובליווי לבדיקות רפואיות.
  • בישול והזנה – מבין תפקידיה של המטפלת אשר מגיעה לבית הקשיש הוא לבשל מספיק אוכל למטופל. ישנה חשיבות להתאים את המטפלת לקשיש כך שהבישולים שלה יהיו ערבים לחכו.
  • סיוע בהתלבשות (הלבשה) – גם כאשר הקשיש לא סיעודי ועושה את מירב הפעולות היומיומיות לבד, לעיתים הוא יזדקק לעזרה מסוימת בהתלבשות, כגון סגירת כפתורים בחולצה ועוד.
  • ניקיון הבית והבגדים – המטפלת דואגת גם לביתו של הקשיש, שיהיה נקי ונעים לשהות בו. שהבגדים של הקשיש יהיו נקיים, המטפלת מכבסת, מקפלת ומסדרת בארון.
  • לצאת לקניות וסידורים עבור הקשיש.
  • ליווי בעת השתתפות בפעילות גופנית, חוגים וארועים משפחתיים.

בחברות סיעוד וכוח אדם ניתן למצוא מגוון מטפלות ומטפלים, בין אם עבור טיפול סיעודי ובין אם עבור טיפול בקשישים לא סיעודיים. כשפונים אלינו לא.מ. מתן אנו פועלים בתהליך מסודר על מנת להתאים את השירות ואת המטפל/ת לשביעות רצונכם. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו, לכל אחד מהסניפים.