שואלים אותנו – מהי סומכת שיקומית?

במדינת ישראל קיים חוק הסעד(טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית), תשכ”ט -1969. החוק בא להסדיר את הטיפול והסיוע הניתנים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית החיים בקהילה ולהגן עליהם.

הגדרה של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית לפי חוק הסעד: “אדם שמחמת חוסר התפתחות או התפתחות לקויה של כושרו השכלי מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לטיפול. חולה נפש כהגדרתו בחוק אינו בבחינת אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית לעניין חוק זה”.

ההגדרה האופרטיבית המנחה את עבודת מינהל המוגבלויות במשרד העבודה היא: “מוגבלות שכלית מתאפיינת במוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי ובהתנהגות המסתגלת כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות. מוגבלות זו ראשיתה לפני גיל 18”.

ידיים שמחזיקות קאטאאוט של משפחה

אבחון המוגבלות ורמתה

בכל לשכת רווחה בעיר ממונה עו”ס לחוק הסעד אשר תפקידו בראש ובראשונה הוא לאתר, לבדוק ולקבל כל מידע בדבר אדם שקיים חשש שהוא עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולהפנותו לאבחון ראשוני ולאחר מכן לחזור על האבחון כל 3 שנים. לאחר האבחון תיקבע תוכנית טיפול אישית, לרבות הקצאת סומכת שיקומית למשפחה / לאדם עם המוגבלות השכלית.

האבחון נועד לבחון את מצבו העדכני של האדם בהיבטים השונים בחייו, כאשר ועדת האבחון היא הגורם שקובע את רמת המוגבלות וכן המקבל את ההחלטות על דרכי הטיפול המתאימות לאותו אדם.

מטרת האבחון היא לבדוק האם אכן קיימת אצל אותו אדם מוגבלות שכלית התפתחותית, לבדוק את מצבו הפיזי, הנפשי, ההסתגלותי והקוגניטיבי ולוודא כי הוא מקבל את הטיפול המיטבי עבורו לרבות קבלת החלטות הנוגעות לדרכי טיפול עתידיות בכל תחומי החיים כגון: מגורים, בריאות, לימודים או תעסוקה (בהתאם לגיל), פנאי ועוד.

רמות המוגבלות על פי החוק:

  • מוגבלות שכלית קלה – אנשים עצמאיים במרבית תחומי היומיום הזקוקים לתמיכה נקודתית בלבד במצבי שינוי או משבר.
  • מוגבלות שכלית קלה-בינונית – אנשים עצמאיים רק בחלק מתחומי היומיום וזקוקים לתמיכה מוגבלת וקבועה לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ביצוע עצמאי יותר של מיומנויות חשובות.
  • מוגבלות שכלית בינונית – אנשים הזקוקים לתמיכה מוגבלת בכל תחומי היומיום הניתנת באופן קבוע לתקופות זמן קצרות כדי ללמוד ולהתאמן ולהיות מוכשרים לניצול כל יכולותיהם.
  • מוגבלות שכלית ברמה בינונית נמוכה – אנשים הזקוקים לתמיכה חלקית בחלק מהתחומי היומיום, ולתמיכה מוגברת (עזרה בפועל) במילוי הצרכים אחרים.
  • מוגבלות שכלית קשה – אנשים הזקוקים לתמיכה מוגברת קבועה ושאיננה מוגבלת בזמן בכל תחומי החיים כדי לתפקד באופן פעיל. ללא תמיכה שכזו האדם אינו מסוגל למלא את צרכיו הבסיסיים.
  • מוגבלות שכלית עמוקה – אנשים הזקוקים לתמיכה מידית על ידי גורם תמיכה חיצוני במילוי הפעילויות בכל תחומי החיים.

קביעת תוכנית עזר אישית

לאחר האבחון, מינהלת המוגבלויות בשיתוף עם העו”ס קובעים תוכנית תמיכה אישית המתאימה בדיוק לצרכיו של האדם עם המוגבלות השכלית ובני משפחתו, מתוך מטרה לפתח את המיומנויות והכישורים הקיימים באופן אופטימאלי.

התוכנית נבנית באופן פרטני תוך התחשבות במגוון המאפיינים הייחודיים לכל אדם כמו: גיל, רמה שכלית, רצונות ייחודים, חולשות וחוזקות עם שימת דגש על העדפות וחלומות, על מנת ליצור תהליך של שינוי אישי וחברתי מתמשך.

כחלק מיישום התוכנית האישית יחליט העו”ס על הקצאת סומכת שיקומית לאדם עם המוגבלות השכלית התפתחותית ולמשפחתו.

תפקידה של הסומכת השיקומית

הסומכת השיקומית חשובה מאוד להתפתחות של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית ותפקידה חיוני מאוד בהתקדמות האדם והמיצוי הפוטנציאל האישי שלו לעצמאות ולחיים בקהילה עם מוגבלותו.

תפקידה של הסומכת השיקומית היא לסייע בהתמודדות בחיי היום-יום, לסייע בניהול משק הבית (כאשר מדובר באדם בוגר עם מוגבלות שכלית התפתחותית), לסייע בהשתלבות חברתית בקהילה ובהמשך בעבודה וכן סיוע במיצוי זכויות וקשר עם מוסדות בקהילה.

סומכת שיקומית מא.מ. מתן סיעוד וכוח אדם

שירותי הסומכות השיקומית במשרד הרווחה ניתנים באמצעות שירותים של חברות סיעוד העובדות איתם. בערים בהן אנו בחברת א.מ. מתן פועלים  (אשקלון, שדרות, אשדוד, קרית גת, קרית מלאכי וראשון לציון), אנו בקשר הדוק עם מחלקות הרווחה והן פונות אלינו כאשר נדרשת סומכת שיקומית לאחת המשפחות בהן הלשכה מטפלת. בשלב זה מתחיל שיתוף הפעולה שלנו עם המשפחה והרווחה למציאת הסומכת המתאימה ביותר ו”יוצאים לדרך”.

חברתנו רכשה ניסיון רב מאז הקמתה ובמהלך 30 שנות הפעילות בטיפול באוכלוסיות מוחלשות ובמיוחד אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הזקוקים לתמיכה וליווי בקהילה.

לחברה סומכות שיקומיות מקצועיות, בעלות ערך מוסף מקצועי של נגישות למטופל ובני משפחתו. הסומכות השיקומיות מלוות, תומכות ומעודדות את המטופל למיומנויות חיים

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.