משבר הקורונה חושף את הבעיות של חוק סיעוד חדש

נגיף הקורונה תפס את העולם בהפתעה ולצערנו אוכלוסיית הקשישים היא האוכלוסייה ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. כל יום אנחנו שומעים על מקרי הידבקות חדשים בנגיף ואמנם בסין המס’ בירידה ואף נעצר בימים האחרונים אך באירופה מקרי ההידבקות בשלב זה רק הולכים ומאמירים. רק לפני מס’ ימים ציינה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי עד 70% מהאוכלוסייה יידבקו בנגיף. גם אצלנו הצעדים הולכים ומחריפים כל הזמן כדי להאט את קצב ההתפשטות של הנגיף. בהיעדר תרופה לקורונה איך לנו ברירה אלא להתמקד בהאטת קצב ההתפשטות ובהגברת הקצב למציאת תרופה ו/או חיסון.

איך מאטים את התפשטות הנגיף ומה הקשר לחוק הסיעוד החדש?

על מנת להאט את קצב ההידבקות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם עמיתיו מאירופה מכריזים על צעדים נוקשים אשר באים לצמצם מפגש בין אנשים והימצאותם באותו מרחב. באיטליה למשל כבר הוכרז סגר כולל ונראה כי גם אנחנו נמצאים במרחק פסיעה משם.

בשל חשש להידבקות בנגיף ולאור העובדה כי אוכלוסיית הגיל השלישי נמצאת בסיכון הגדול ביותר רצוי שהקשישים יישארו בבית ולא יצאו, אפילו לא לקנות מזון ותרופות. מעין בידוד מרצון. גם יציאה לקופת החולים היא בעייתית ומעמידה את אוכלוסיית הקשישים בסכנה וכדאי לצמצמה למינימום ההכרחי ואף להיעזר באמצעים הדיגיטליים שקופות החולים מפעילות.

קשיש ומטפלת יושבים לשולחן ומדברים

והקשר לחוק סיעוד חדש…

לפני כשנה נכנסה לתוקף הפעימה הראשונה של הרפורמה בנושא גמלת הסיעוד בכסף – אשר מאפשרת לאותם קשישים הזכאים לגמלת סיעוד לקבל אותה בכסף ולא בשעות טיפול ביתי.

הקשישים אשר עברו לקבל את הגמלה בכסף מוצאים את עצמם עכשיו מול שוקת שבורה – מתמודדים לבד מול המצב שנוצר – כל יציאה הבית מסכנת אותם וחושפת אותם להידבקות, אך הם זקוקים לאוכל ולתרופות. נוסף על כך, יתכן גם כי בני המשפחה של אותם קשישים שוהים כרגע בבידוד ואינם יכולים לסייע להוריהם בביצוע הקניות, בקניית התרופות וכו’. וכך מוצאים את עצמם אותם קשישים שהמירו את הגמלה בכסף במצב שהם צריכים לצאת לקניות ולסכן את בריאותם.

חשיבות קבלת הטיפול הביתי כגמלת סיעוד

הטיפול הביתי כל כך חשוב במצב שגרה והוא חשוב פי כמה במשבר. משבר הקורונה חשף את מה שאמרנו מתחילת הרפורמה “הכסף לא דופק בדלת”. במצבנו היום, כאשר אלפי אנשים נמצאים בבידוד, חלקם ילדים להורים קשישים, אין להם אפשרות להגיע ולטפל בהורים.

קשישים אשר נשארו עם גמלת הסיעוד באמצעות שעות טיפול ביתי נהנים מכך שמטפל מגיע אליהם מס’ פעמים בשבוע. המטפל הפך להיות הקשר של אותם קשישים עם הסביבה שבחוץ.

  • המטפל הוא זה שעורך עבור אותם קשישים את קניות המזון והתרופות וכך הקשישים שומרים על בריאותם ולא מסתכנים ביציאה החוצה למרחב הציבורי.
  • המועדוניות והפעילויות לקשישים נסגרו והמטפל הוא זה שמארח חברה לקשיש ובכך מצמצם את שעות הבדידות ושומר על בריאותם הנפשית והרגשית של הקשישים.
  • חלק מאוכלוסיית הקשישים לא מסתדרים עם האמצעים הטכנולוגיים ובימים אלה דווקא הם צריכים את האמצעים הללו. באמצעות האינטרנט הם יכולים להתייעץ עם רופא במידת הצורך ועוד. המטפל מסייע לאותם קשישים בשימוש באמצעים הטכנולוגיים השונים.
  • המטפל פוגש את הקשיש באופן קבוע ונמצא עם היד על הדופק לכל שינוי / התדרדרות במצב הקשיש. בין אם התדרדרות במצב הנפשי או הבריאותי – יש מי ששם לב , נותן מענה ראשוני ובמידת הצורך מערב גורמים מקצועיים אחרים, כגון: עו”ס, גרונטולוג ועוד.

לסיכום, תפקידו של המטפל בימים אלה חשוב שבעתיים, הוא זה שמסייע לקשישים ששוהים בביתם לעבור את תקופת המשבר הזו עם מינימום סיכון.

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.