הכסף לא דופק בדלת! מה אתם יודעים על גמלת סיעוד בכסף?

בנובמבר האחרון נכנסה לתוקף הפעימה הראשונה של הרפורמה בנושא גמלת סיעוד. המשמעות היא שהזכאים לגמלת סיעוד יכולים לבחור לקבל  בכסף את גמלת הסיעוד שניתנה להם עד כה. עד תחילת הרפורמה, זכאי גמלת הסיעוד קיבלו את הגמלה כשעות טיפול על ידי מטפלים/ות סיעודיים/ות. מעתה, זכאי הגמלה יכולים להמיר חלק משעות הטיפול (או את כולו) בקבלת כסף.

נשמע טוב? בדיוק מכאן נובעת הבעיה…

קשיש עם מטפלת שמסבירה לו על התרופות

אז מה לא מספרים לכם על קבלת גמלת סיעוד בכסף?

כסף לא דופק כל בוקר בדלת כשם שמטפלים דופקים – כאשר יקיריכם ממירים את גמלת הסיעוד בכסף, המטפלים שלהם, שהועסקו עד כה דרך חברות סיעוד, לא יגיעו יותר כל בוקר לראות מה שלומם, לא ידאגו לצרכיהם ולא יתייחסו לבקשותיהם. חשוב לדעת כי הזקנה היא מצב דינאמי וכל יום אתם יכולים למצוא את יקיריכם במצב אחר. ישנה חשיבות גבוהה לכך שהמטפלים מגיעים כל בוקר ועוקבים אחר השינוי של יקיריכם.

זה נכון שאתם יכולים לקחת את גמלת הסיעוד בכסף ולהעסיק מטפל/ת באופן ישיר ולא דרך חברת סיעוד. באמצעות כך אתם פותרים את בעיית חוסר הנוכחות של מטפל/ת שנמצא/ת עם יקיריכם כל יום, אתם דואגים למטפל/ת עבורם שלא דרך חברת סיעוד. אבל… אתם נחשפים לבעיות אחרות:

  • תשלום על פי חוק – חשוב לדעת כי בעת העסקה ישירה של מטפלים סיעודיים הנכם חייבים לספק להם את כל התנאים על פי חוק, לרבות: שכר מינימום (לפחות), תשלום כל הזכויות הסוציאליות הקבועות בחוק, ביטוח המטפלים לכל מצב של תאונה או פציעה בבית יקיריכם וכו’.
  • איתור וגיוס מטפלים – בהעסקה ישירה כל איתור וגיוס המטפלים יהיה באחריותכם וטיפולכם הבלעדי.
  • תמיכה מחברת הסיעוד – כאשר הנכם מעסיקים מטפלים באופן עצמאי אין לכם את התמיכה שחברת הסיעוד מעניקה, למשל:
    • חברת הסיעוד דואגת ליקיריכם למטפל/ת מחליפ/ה אם המטפל/ת הקבוע/ה לא יכול/ה להגיע, נעדר/ת ביום מסוים.
    • חברת הסיעוד דואגת לפיקוח ומעקב חודשי או דו חודשי על מצב יקיריכם.
    • חברת הסיעוד דואגת לגורם מקצועי שיבקר ויבחן את מצב יקיריכם ויציע את הטיפול המתאים למצבם.
    • התאמת המטפל/ת ליקיריכם והחלפה קבועה במידת הצורך – במקרים בהם יקיריכם מעוניינים במטפל/ת אחר/ת או כאשר המטפל/ת מעוניינ/ת לעזוב, חברת הסיעוד תדאג לכם למטפל/ת חדש/ה, לא תצטרכו להתעסק באיתור וגיוס מטפל/ת חדש/ה.
    • העשרה מקצועית למטפלים/ות – חברת הסיעוד דואגת להכשרות מקצועיות למטפלים/ות, הכשרות אשר נועדו לסייע להם/ן בעבודתם/ן עם יקיריכם.
    • מטופל קשיש הוא אדם אשר מצבו משתנה מיום ליום, לעיתים יש הקלה במצבו של הקשיש אך לעיתים יש החמרה. יתרון הטיפול דרך חברות הסיעוד הוא הליווי הקרוב, הגשת החמרת מצב (הגשת תביעה לקבלת גמלה מרובה יותר של שעות מהמוסד לביטוח לאומי, כאשר הקשיש/ה במצב סיעודי יותר וזקוק לעזרה רבה יותר) ומיצוי זכויות למטופלי החברה- דבר שלא יתאפשר בעת מעבר לגמלה כספית.

לסיכום, רגע לפני שאתם מחליטים לעבור לגמלה בכסף, חשוב שתבחנו לעומק את הדברים ותחליטו באופן מושכל מה הכי מתאים לכם וליקיריכם.