זיהינו סימנים לדמנציה – מה עושים?

בשנים האחרונות אמנם חלה האטה בקצב העלייה של תוחלת החיים אבל עדיין מדובר על עלייה וישראל היא אחת המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה בעולם. תוחלת חיים היא אורך החיים הממוצע של בני אדם ויש הבדל בין גברים לנשים. נכון לשנת 2022 תוחלת החיים של גברים בישראל היא 80.7 והם מדורגים שלישיים בעולם. לעומתם, תוחלת החיים של נשים בישראל עומדת על 84 והן במקום העשירי בעולם.

הגיל השלישי, החל ממועד היציאה לגמלאות מתפרס על פני תקופה ארוכה יותר מבעבר ומאופיין בתהליכים פיזיים, נפשיים וחברתיים המשפיעים על המבוגר ובני משפחתו. לעיתים אנחנו נפרש שהתנהגות מסוימת היא מותאמת גיל (מבוגר) אך לעיתים מדובר בכלל בהתחלת תהליך של דמנציה.

מהי דמנציה?

דמנציה היא מחלה ניוונית של המוח, מאופיינת בירידה משמעותית בתפקודים הקוגניטיביים של האדם, ופוגעת באופן הדרגתי בזיכרון, ביכולת החשיבה, בהתמצאות בזמן ובמרחב וביכולת לזהות אנשים וחפצים. כתוצאה מהדמנציה נפגעת גם היכולת לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה.

במקרים רבים הילדים של אותם בני גיל הזהב ישימו לב שהיכולות של הוריהם כבר לא כתמול שלשום, למשל ישכחו דברים שידעו בעבר טוב מאוד, יתקשו להתרכז בשיחה, יחזרו על אותו משפט או אותה שאלה כמה פעמים בפרק זמן קצר ועוד.

לעיתים בתחילת התהליך, גם הקשיש יבחין בשינוי, ירגיש שמשהו אצלו לא בסדר וזה יכול להוביל לחרדות, תסכול, דכאון ומרמור וזאת לצד התופעות הנפשיות של המחלה שבאות לידי ביטוי בהתנהגות אגרסיבית למשל.

.

תמונה של רופא שמחזיק הולוגרמה של מוח

12 סימנים לדמנציה

כדאי לשים לב לסימנים שמפורטים להלן ולפעול במידת הצורך לקבלת אבחון ראוי. חשוב להבחין האם מדובר בשינוי התנהגותי ממה שהיה מוכר בעבר. להלן 12 סימנים לדמנציה שבמידה ואתם נתקלים בהם כדאי לבדוק:

  1. אובדן זיכרון ושכחה לעיתים קרובות – שכחה של שמות של אנשים קרובים, שמות חפצים, השארת תנור או גז דולקים.
  2. אובדן חפצים או הנחת חפצים שלא במקומם למשל נעליים בתנור.
  3. ירידה בפעילות וחוסר עניין בה – כאשר מזהים חוסר עניין באינטראקציות חברתיות או חוסר רצון בפעילות פנאי.
  4. הזנחה – כאשר הבית נראה מוזנח, לא מטופל.
  5. בלבול זמנים – לא יודעים איזה יום היום, מה השנה, בני כמה הם.
  6. חוסר התמצאות במרחב – כאשר הם אינם זוכרים איפה הם, מה הם צריכים לעשות ואיך הם הגיעו לכאן.
  7. בעיות שפה – קושי להשלים משפטים, קושי לשלוף מילים, שכחת מילים.
  8. ערך הכסף והמספר – קושי להתנהל כספית, חוסר הבנת ערך הכסף או ערך של מספרים.
  9. שינויים בהתנהגות ובמצב הרוח ללא סיבה שנראית לעין – כעסים, תוקפנות, האשמות, חרדות ועוד.
  10. חוסר יוזמה – פסיביות לא אופיינית.
  11. קושי ללמוד דברים חדשים.
  12. קושי פיזי – שינוי ביכולת המוטורית (הליכה, ישיבה, קימה), נפילות, קושי בשליטה על סוגרים ועוד.

זיהינו סימנים לדמנציה – מה עכשיו?

דמנציה היא מחלה חשוכת מרפא אבל אבחון מוקדם מאפשר להאט את קצב הירידה הקוגניטיבית, לעכב את התפתחות המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים. בנוסף, חוות הדעת של הרופא תשמש את הילדים ובני/ות הזוג להסדרת הזכויות המגיעות מביטוח לאומי, ביטוח סיעודי ועוד.

הצעד הראשון הוא אבחון

זיהיתם אצל ההורים חלק מהסימנים לדמנציה, מה עושים עכשיו? הצעד הראשון הוא לפנות לאבחון:

  • בדיקה אצל רופא המשפחה וקבלת הפניות לבדיקות דם רלוונטיות ולרופאים מומחים.
  • ביצוע בדיקות דם – בעיקר יבדקו B-12, חומצה פולית, תת פעילות של בלוטת התריס, ורמת המלחים בגוף.
  • בדיקה אצל רופא מומחה – גריאטר, פסיכוגריאטר ונוירולוג. רצוי לשלב בדיקות של שלושתם ורצוי להגיע עם מלווה שמכיר היטב את המטופל.
  • הרופא ישוחח עם המטופל וינסה דבר ראשון לברר האם יש ירידה של ממש בתפקוד היומיומי או שמדובר “רק” בירידה בזיכרון. כשיש “רק” ירידה בזכרון לעיתים לא מדובר בדמנציה אלא בליקוי קוגניטיבי מינימלי וזוהי בעיה שיכולה להימשך שנים והיא גם יכולה בהמשך להתדרדר לאלצהיימר. אם זה המצב, חשוב לבצע מעקב תקופתי על מנת לזהות כשזה מתפתח לאלצהיימר. המומחה יבדוק גם האם מדובר בדכאון כבד או בחרדה, שהם כשלעצמם לפעמים יוצרים את הרושם של ירידה קוגניטיבית.
  • יתכן והרופאים יבצעו בדיקות נוספות, כגון בדיקת MMSE–מבחן קוגניטיבי אשר יכול לסייע באישוש האבחנה אבל הוא לא האמצעי היחידי לאבחון דמנציה.
  • לעיתים יבצעו גם בדיקת הדמיה של המוח, באמצעות CT או MRI, בעיקר במקרים בהם ההתדרדרות היא מהירה, או שתסמיני הדמנציה מופיעים בגיל צעיר מדי, או כאשר המטופל נופל הרבה ומתקשה לשלוט בשלפוחית השתן.

כדאי לזכור את הסימנים שפרטנו ולשים לב האם אנחנו מזהים אותם אצל הורינו. אם זיהינו אז השלב הראשוני יהיה לעשות אבחון מקיף. לדמנציה אין טיפול שמטפל וגומר את המחלה הזה אלא רק טיפול שמאט את ההתדרדרות. במאמר הבא נפרט על הטיפול בדמנציה.

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.