מורה נבוכים: חברת סיעוד, מה תפקידה וכיצד בוחרים?

ראשית, כדאי להבין מהי חברת סיעוד ומה תפקידה. חברת סיעוד היא חברה המספקת שירותי סיעוד, מטפלים ישראליים או זרים למי שזקוק לכך, הן מתוקף חוק סיעוד ביטוח לאומי, הן מטעם ביטוחי בריאות פרטיים (הכוללים סיעוד), הביטוחים המשלימים בקופות החולים בהרחבה לסיעוד והן באופן פרטי.

חברות הסיעוד הן למעשה חברות פרטיות אשר מקבלות את הזכאות של המטופל לחוק סיעוד או לשירותי סיעוד ומספקות עבורו שירותים אלו בביתו, החברה היא המעסיק של המטפל וכך המטופל לא צריך להתעסק עם העסקה ישירה של מטפל.

במקרה שהמטופל איננו זכאי לגמלת סיעוד הוא יכול לפנות לחברת הסיעוד אשר תספק לו באופן פרטי מטפל סיעודי בביתו. גם כאן, היתרון הוא שחברת הסיעוד היא המעסיק של המטפל ואין העסקה ישירה בין המטופל למטפל.

מתי אדם זקוק למטפל סיעודי?

מיהו אדם סיעודי?

אדם סיעודי הוא אדם שיש לו קושי תפקודי ופגיעה בביצוע פעולות יומיומיות והוא זקוק לעזרה של אחרים בביצוע אותן פעולות, אשר עבור רובנו נחשבות לפשוטות וקלות לביצוע. הפעולות היומיומיות שאותו אדם מתקשה כוללות: הלבשה, רחצה, שליטה על סוגרים, ניידות בבית וכדומה. גם מצב קוגניטיבי מסוים או ירידה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי אשר משפיעים על ביצוע הפעולות היומיומיות המפורטות, כלול בהגדרה של אדם סיעודי. להיות תלוי באדם אחר לביצוע פעולות שעד לא מזמן עשינו לבד הוא מצב לא פשוט הן בפן הפיזי והם בפן הרגשי.

משפחה יושבת על ספספל כשבמרכז קשישה שמוארת באור צבעוני וכל השאר בשחור לבן

מתי אדם הופך לסיעודי?

מעבר למצב של סיעודי יכול לקרות באופן פתאומי מתאונה, הליך רפואי וכן יכול להיות גם התדרדרות הדרגתית. המעבר לסיעודי יכול להיות קבוע או זמני (למס’ חודשים למשל בשל החלמה מניתוח). במקרה של מעבר לסיעודי עומדות בפני המשפחה מס’ אפשרויות:

  • חלוקת הנטל בין חברי המשפחה וטיפול באדם שהפך לסיעודי
  • שכירת מטפל סיעודי באופן עצמאי, בהעסקה ישירה.
  • פנייה לחברת סיעוד וקבלת מטפל דרכה.

מה תפקידה של חברת הסיעוד?

כאמור, חברת הסיעוד עוסקת בהעסקת מטפלים ותיווך בין המשפחות המבקשות להעסיק מטפל סיעודי לבין המטפלים עצמם. חברות הסיעוד הן אלה שדואגות להכשרה של המטפלים, להתאמת המטפל למטופל והן אלה ששומרות על קשר עם המטופלים ומוודאות שהוא שבע רצון מהטיפול. חברות הסיעוד מעסיקות הן מטפלים סיעודיים ישראלים והן מטפלים זרים.

בכל חברת סיעוד עובדים גם עו”ס אשר עורכים ביקורי בית אצל המטופלים בהם מועסקים המטפלים הסיעודיים ומוודאים שהטיפול שהם מקבלים הוא לשביעות רצונם.

חברת הסיעוד לרוב מספקת את השירותים הבאים:

  • תיווך בין מטפל סיעודי למטופל הזכאי לשעות סיעוד במסגרת חוק סיעוד ביטוח לאומי.
  • העסקת עובד זר – כאשר המטופל קיבל אישור להעסקת עובד זר, חברת הסיעוד תתאים לו מטפל מתוך מאגר העובדים הזרים שלה. חברת הסיעוד תטפל בכל הבירוקרטיה הכרוכה בהבאת העובד מארצו לישראל.
  • שירותי סיעוד בזמן אשפוז – לעיתים בזמן אשפוז יש צורך בעזרה של מטפל/ת, בעיקר כאשר המשפחה לא מצליחה להתארגן על חלוקת הנטל 24/7 ביניהם.
  • מטפל סיעודי פרטי – כאשר המטופל אינו זכאי לקבל שעות סיעוד מטעם חוק סיעוד ביטוח לאומי או כאשר הוא מעוניין להוסיף שעות מעבר למה שאושר לו בחוק הסיעוד.

כיצד בוחרים חברת סיעוד?

בארץ פועלות מס’ רב של חברות סיעוד וכאשר אנו באים לבחור ביניהן כדאי לשקול את הפרמטרים הבאים:

  • פריסת החברה – באילו ערים החברה פועלת. לא רק מיקום הסניף עצמו אלא היכן נותנת שירות. למשל: חברה עם סניף בראשון לציון, מספקת לרוב שירותים גם לנס ציונה, רחובות, חולון ובת ים.
  • מוכרת בביטוח לאומי – בדקו שהחברה אליה פניתם כתובה ברשימת ספקי שירותי הסיעוד של הביטוח הלאומי, משרד הרווחה או קופת החולים בה אתם חברים. חברות סיעוד רשומות עומדות לרוב בקריטריונים שחברות אחרות לא נדרשות לעמוד בהם. בקשו לראות את האישורים, אל תסתמכו על אמירה בעל פה.
  • רישיון ממשרד הכלכלה – בדקו האם לחברת הסיעוד יש רישיון ממשרד הכלכלה והתעשייה. גם כאן, בקשו לראות את האישורים, אל תסתמכו על אמירה בעל פה.
  • בדקו את תנאי החוזה אל מול חברת הסיעוד.
  • תשוו הצעות בין מס’ חברות סיעוד.
  • בדקו האם חברת הסיעוד מתחשבת בהעדפות המטופל לגבי שפה בה המטפל מדבר, מגדר, מוצא ועוד. תשאלו האם יש להם מגוון של מטפלים אשר מתאימים להעדפות שלכם.
  • תבקשו המלצות ושוחחו עם ממליצים.
  • תשאלו את החברה כל כמה זמן הם מבצעים ביקורי בית ועל ידי מי.
  • בדקו האם החברה דואגת להשתלמויות של המטפלים ובאיזו תדירות.

בהצלחה!

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.