למה צריך מטפלת סיעודית לפי שעות ואיך מעסיקים אותה?

אנחנו לא תמיד חושבים על הפתרון הזה. אנחנו מנסים לעזור להורים שלנו, לתכנן חלוקת נטל בין האחים, סה”כ כל אחד צריך פעם בשבוע לקפוץ אליהם…. לעזור להם, לבדוק לשלומם, לארח להם חברה, לוודא שיש להם אוכל במקרר.

אבל התכנון לרוב נשאר בתכנון ואנחנו קורסים תחת עומס החיים, הטיפול בילדים שלנו, ההסעות לחוגים וכמובן העבודה… אנחנו לא מצליחים להגיע פעם בשבוע להורים. כשאנחנו סוף סוף מגיעים, אנחנו מגלים שהם כבר לא כתמול שלשום, הם לא מצליחים לתחזק את הבית, לנהל את משק הבית וגם לא להכין לעצמם אוכל באופן קבוע.

יש פתרון שיכול לעזור לכולם, אבל אנחנו לא חושבים עליו. אנחנו יכולים להביא להם מטפלת סיעודית לפי שעות. הכוונה, להעסיק מטפלת שתגיע לבית ההורים שלנו פעם או כמה פעמים בשבוע למס’ שעות. כמה שעות שנחשוב יחד עם ההורים שהם צריכים.

למה צריך מטפלת סיעודית לפי שעות?

על פניו, למה ההורים שלנו צריכים מטפלת סיעודית? כשאנחנו חושבים על מטפלת סיעודית עולה לנו תמונה של אדם מרותק למיטה/ לכיסא, צריך עזרה בכל פעילות יום-יומית. וההורים שלנו? סה”כ הם מסתדרים, חיים בביתם ועצמאיים, הם הולכים לסופר, מטיילים עם הכלבים, יוצאים למסעדות ואירועי תרבות. הם גם לא זכאים לקצבה לפי חוק סיעוד ביטוח לאומי. אבל הם כבר לא כמו פעם. יש תחומים בהם הם כן נזקקים לעזרה או שהם פשוט לבד, מרגישים בודדים (ואנחנו כאמור לא פנויים כל כך).

 

מטפלת עם קשיש

המטפלת הסיעודית יכולה לסייע להורים שלנו במס’ תחומים:

  • לארח להורים שלנו לחברה
  • להכין להם אוכל
  • ללכת איתם לקניות בסופר
  • לבדוק שלא חסר להם כלום בבית
  • לעזור להם לארגן ולסדר את הבית
  • לעזור בניקיון הבית
  • ועוד.

אנחנו ממליצים לשבת עם ההורים, למפות את כל הדברים שהם זקוקים בהם לעזרה ולערוך תאום ציפיות בין המטפלת לבין ההורים.

איך מומלץ להעסיק מטפלת סיעודית לפי שעות?

העסקה ישירה

כאשר אנחנו מעסיקים מטפלת סיעודית לפי שעות, זה דומה להעסקת עובד ניקיון לבית, אנחנו מחוייבים לשלם לו/לה את כל הזכויות הסוציאליות לרבות ביטוח לאומי, פנסיה, הבראה, ימי חופשה ומחלה ועוד.

העסקה ישירה יכולה להיות מורכבת וקשה עבור ההורים שלנו ואז ההעסקה נופלת על אחד הילדים, אשר צריך גם לעקוב אחר שעות העבודה של המטפלת, לשלם לה שכר בזמן ובעצם לספק לה את כל יחסי עובד מעביד הקבועים בחוק. זו מטלה לא פשוטה ולא כל אחד בנוי לה.

העסקת מטפלת סיעודית דרך חברת סיעוד וכח אדם

אפשרות נוספת להעסקה – היא באמצעות חברת סיעוד. ניתן לפנות לאחת מחברות הסיעוד הפועלות בישראל והיא זו שמעסיקה את המטפלת ודואגת לכל התנאים הסוציאליים המגיעים לה. ההתקשרות של המשפחה היא מול חברת הסיעוד. עו”ס מטעם חברת הסיעוד ייפגש עם המטופל יכיר אותו וילמד מהם צרכיו. לאחר מכן העו”ס יתאים את המטפל/ת לדרישות ולשעות ויערוך פגישת היכרות בין המטפל למטופל.

 

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.