מתי צריך עזרה סיעודית בבית ומה האפשרויות לקבל אותה?

האם נתקלתם במצב, גם אם באופן זמני, שההורים שלכם נזקקו לעזרה סיעודית בבית?

גם כשההורים שלנו בריאים, נוצרים לעיתים מצבים בהם הם נזקקים לעזרה סיעודית בבית, כמו למשל לאחר ניתוח, פציעה זמנית או שאנו עדים לעובדה שהם מתקשים בביצוע פעולות יומיומיות, גם אם בשלב זה נראה שהם מסתדרים. יתכן וכדאי שנפעל להביא להם מטפל סיעודי זמני.

איזו עזרה סיעודית בבית אפשר להביא להורים?

 

תמונת אווירה של קשישה שמחזיקה ידיים למטפלת (רואים חלקית את המטפלת)

נבחין בין המקרים בהם נדרשת עזרה סיעודית בבית באופן קבוע ובאופן זמני:

עזרה סיעודית קבועה

כאשר ההורים שלנו או אחד מהם חווה התדרדרות במצב הבריאותי ומתקשה בביצוע פעולות יומיומיות כגון רחצה, התלבשות, קימה ממיטה וכיסא ועוד, אפשר לפנות לביטוח לאומי בתביעה לגמלת סיעוד. יש מבחנים בהם צריכים לעמוד על מנת להיות זכאים לגמלה, אך לאחר אישורה התובע זכאי לקבל עזרה סיעודית קבועה – מטפל/ת אשר מגיעים לבית הקשיש לפי תנאי הזכאות מביטוח לאומי, החל מ- 5.5 שעות שבועיות לזכאים לרמה 1 של גמלת הסיעוד.

עזרה סיעודית זמנית

לאחר פציעה, כמו שבירת יד/ רגל, או לאחר ניתוח הדורש זמן שיקום והסתגלות, סביר להניח שההורים שלנו יזדקקו לעזרה בהתארגנות היומיומית. גם אם בעבר הם יכלו לתמוך אחד בשני ולסייע כאשר צד אחד נדרש לשיקום, כשהם מזדקנים זה הופך להיות קשה יותר. בנוסף לכך, אנו הילדים, לא תמיד יכולים להתפנות לכמה שעות ביום לשם עזרה וסיוע להורים, גם אם זה לתקופה קצובה בזמן.

במקרים אלו ניתן לשכור להורים עזרה סיעודית בבית.

גם במקרה זה ולמרות שמדובר באירוע זמני (שיכול גם לקחת כמה חודשי החלמה ועד שנה שלמה) יתכן וההורים שלנו יהיו זכאים לעזרה דרך חוק סיעוד ביטוח לאומי. כמובן שיהיה עליהם לעמוד באותם מבחני זכאות כמו במקרה של עזרה סיעודית קבועה.

למי פונים כדי להביא עזרה סיעודית הביתה?

ניתן להעסיק מטפל סיעודי זמני או קבוע באמצעות העסקה ישירה של המטפל על ידי המשפחה, או לחילופין ניתן לפנות לאחת מחברות הסיעוד והיא זו שתדאג להתאים את המטפל למטופל. עו”ס מטעם חברת הסיעוד ייפגש עם המטופל יכיר אותו וילמד מהם צרכיו. לאחר מכן העו”ס יתאים את המטפל לדרישות ולשעות ויערוך פגישת היכרות בין המטפל למטופל.

חשוב לדעת כי כאשר מעסיקים מטפל/ת באופן ישיר יש לדאוג לו/ לה לכל התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק. כאשר מעסיקים דרך חברת הסיעוד ההעסקה לא צריך להתעסק בזכויות המטפל/ת כי חברת הסיעוד מטפלת בזה.

כאשר לא זכאים לגמלת סיעוד מטעם ביטוח לאומי בשל אי עמידה בחלק מהתנאים ניתן וכדאי לבדוק זכאויות דרך מקורות אחרים, כגון: קופת חולים, ביטוח בריאות פרטי, ביטוח תאונות אישיות וכו’. אם לא קיימת זכאות כלל, עדיין ניתן לשכור עזרה באופן פרטי. גם כאן, את העסקת המטפל ניתן לבצע ישירות או דרך חברות הסיעוד.

 

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, והכתוב בחוק הוא המחייב. אין המאמר בא לומר ו/או להמליץ כיצד לפעול, כל אחד רשאי לפעול על פי הבנתו וצו מצפונו.